Την 13η Φεβρουαρίου του 2005 Ο Πατέρας Φιλόθεος Φάρος έδωσε την ακόλουθη συνέντευξη για το περιοδικό «Κ» της εφημερίδος Καθημερινή.
Η συνέντευξη πάρθηκε από το τελευταίο βιβλίο του Πατέρα Φιλόθεου Φάρου «ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ Αυτοβιογραφία, σσ, 308-313» και διατηρήθηκε η ορθογραφία του κειμένου. Οι παραπομπές είναι πρόσθετες και πρόχειρες.
ΕΡ: "Αμαρτία" ή "κουσούρι" είναι η ομοφυλοφιλία; Με τέτοιες θέσεις μήπως οι κληρικοί απορρίπτουν ένα τμήμα της κοινωνίας;
ΑΠ: Ο Χριστός δήλωνε κατηγορηματικά: «Εγώ δεν ήρθα να κρίνω τον κόσμο αλλά να τον σώσω» (Ιωάν. 12,47).Συμβούλευε «μην κρίνετε, ίνα μη κριθήτε»(Ματθ. 7,1). Δηλαδή, η έννοια της κρίσεως και πολύ περισσότερο της κατακρίσεως του άλλου είναι εντελώς αντιχριστιανική. Οι εντολές του Χριστού είναι δύο: η αγάπη για τον Θεό και η αγάπη για τον συνάνθρωπο. Ως προς την σεξουαλικότητα, θα πρέπη να κάνουμε σαφές ότι ο Χριστός αντιμετωπίζει τις ερωτικές παρεκτροπές με πάρα πολύ μεγάλη επιείκεια. Ουδέποτε αναφέρεται στην ομοφυλοφιλία.
ΕΡ: Μήπως απλώς έχουμε να κάνουμε με μια «συντηρητική στάση» της Ιεραρχίας και των κληρικών απέναντι στα ζητήματα της ιδιωτικής ζωής, όπως είναι οι προγαμιαίες σχέσεις ή οι «σεξουαλικές ιδιαιτερότητες»;
ΑΠ: Πέφτετε έξω να τη θεωρήτε απλά συντηρητική. Αυτή είναι μεθόδευση, δεν είναι συντηρητικότητα. Πρέπει να γίνει ένας αποπροσανατολισμός για να μπορέσουμε να σώσουμε το τομάρι μας. Αλλιώς είμαστε φοβερά έκθετοι. Εμφανιζόμαστε αυστηροί και βράχοι ηθικής με το αζημίωτο, ενώ η ανηθικότητα κατά τον Ιησού Χριστό είναι η καλοπέραση, η πολυτέλεια και η χλιδή. Αυτό είναι το άκρον άωτον της ανηθικότητας. Επιπροσθέτως, κυριαρχώντας πάνω στον ερωτισμό –επειδή είναι ένα καίριο μέρος της υπάρξεώς μας– εξασφαλίζουμε πάνω στον άνθρωπο απόλυτη εξουσία. Αυτά λοιπόν είναι πολύ καλά σχεδιασμένα και μεθοδευμένα. Είναι πολύ αφελής ο χαρακτηρισμός αυτής της στάσης ως συντηρητικότητας. Είναι μία μεθόδευση αποπροσανατολισμού και στήριξης της εξουσίας. Ένας τρόπος να εξασφαλίσουμε για τον εαυτό μας ένα άλλοθι. Να φαινόμαστε ως βράχοι ηθικής καταργώντας καίρια την πρόταση του Χριστού.
Όσοι αναφέρονται στην ομοφυλοφιλία επικαλούνται τον λόγο του Αποστόλου Παύλου ότι «οι λοίδοροι, οι πλεονέκτες, οι ειδωλολάτρες, οι μοιχοί και οι αρσενοκοίτες δεν θα κληρονομήσουν την βασιλεία του Θεού» (1Κορ. 6,10). Οι Γραφές όμως έχουν ποιμαντική πρόθεση. Κατά συνέπεια δεν μπορεί να επικαλήται κανείς την αναφορά του Παύλου σαν να είναι ο απόλυτος νόμος. Επιπλέον, ο Απόστολος Παύλος τοποθετεί την ομοφυλοφιλία μαζί με την πορνεία, τη λοιδορία και με την πλεονεξία. Γιατί δεν άκουσα κανένα να βγη να καταδικάση τους πλεονέκτες; Ή μήπως ο χαρακτηρισμός «κουσούρι» δεν αποτελεί λοιδορία; Γιατί λοιπόν τόσο βολικά ξεχνάμε όλες τις άλλες αναφορές και περιοριζόμαστε στην ομοφυλοφιλία; Δεν είναι από ηλιθιότητα, δεν είναι από βλακεία. Όχι, δεν είμαστε τόσο βλάκες εμείς οι παπάδες, κάθε άλλο. Όπως σας είπα, έτσι γλυτώνουμε το τομάρι μας.
Είναι μία απάτη, μία κραυγαλέα απάτη, που ούτε οι άνθρωποι της μαφίας δεν θα έκαναν. Αυτή η απάτη στοιχίζει βάσανα και ταλαιπωρίες σε έναν τεράστιο αριθμό νέων κυρίως ανθρώπων, οι οποίοι καταλήγουν να ζουν με ψυχοφάρμακα. Επειδή ακριβώς αντιμετωπίζουν εσωτερικές συγκρούσεις σε σχέση με τον ερωτισμό τους, εξ αιτίας κάποιων τέτοιων αφορισμών, καταλήγουν στην ψυχική διαταραχή, στο τέλμα. Είναι παροπλισμένοι, αχρηστεμένοι και έχουν χάσει ανεπιστρεπτί το τρένο της ζωής. Και η κατάστασή τους αυτή οφείλεται κυρίως στη στάση των παπάδων που για να σώσουν το τομάρι τους εξαπολύουν όλες αυτές τις κατάρες και τους αφορισμούς, οι οποίοι σε έναν έφηβο λειτουργούν με τρόπο καταλυτικώτατο.
ΕΡ: Ορισμένοι έχουν πει ότι το έιτζ είναι η τιμωρία του Θεού στους ομοφυλόφιλους, οι οποίοι με τη σειρά τους απαντούν ότι για τις «αμαρτίες» ευθύνεται η χριστιανική ηθική.
ΑΠ: Εκείνος ο οποίος λέει ότι ο θεός τιμωρεί δεν είναι χριστιανός. Δεν έχει καμιά σχέση με τον Ιησού Χριστό. Ο Θεός ούτε οργίζεται ούτε εξευμενίζεται ούτε τιμωρεί ούτε εξαγοράζεται. Ο Θεός μόνον αγαπάει. Δεν υπάρχει λοιπόν τιμωρία από το Θεό. Όταν εγώ βιάζω την ίδια μου τη φύση αυτοτιμωρούμαι. Αυτό είναι και η αμαρτία: το να στρεφόμαστε ενάντια στη φύση μας, που είναι τελικά κάτι το αυτοκαταστροφικό και μας οδηγεί στο «θάνατο».
Η συνέντευξη πάρθηκε από το τελευταίο βιβλίο του Πατέρα Φιλόθεου Φάρου «ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ Αυτοβιογραφία, σσ, 308-313» και διατηρήθηκε η ορθογραφία του κειμένου. Οι παραπομπές είναι πρόσθετες και πρόχειρες.
ΕΡ: "Αμαρτία" ή "κουσούρι" είναι η ομοφυλοφιλία; Με τέτοιες θέσεις μήπως οι κληρικοί απορρίπτουν ένα τμήμα της κοινωνίας;
ΑΠ: Ο Χριστός δήλωνε κατηγορηματικά: «Εγώ δεν ήρθα να κρίνω τον κόσμο αλλά να τον σώσω» (Ιωάν. 12,47).Συμβούλευε «μην κρίνετε, ίνα μη κριθήτε»(Ματθ. 7,1). Δηλαδή, η έννοια της κρίσεως και πολύ περισσότερο της κατακρίσεως του άλλου είναι εντελώς αντιχριστιανική. Οι εντολές του Χριστού είναι δύο: η αγάπη για τον Θεό και η αγάπη για τον συνάνθρωπο. Ως προς την σεξουαλικότητα, θα πρέπη να κάνουμε σαφές ότι ο Χριστός αντιμετωπίζει τις ερωτικές παρεκτροπές με πάρα πολύ μεγάλη επιείκεια. Ουδέποτε αναφέρεται στην ομοφυλοφιλία.
ΕΡ: Μήπως απλώς έχουμε να κάνουμε με μια «συντηρητική στάση» της Ιεραρχίας και των κληρικών απέναντι στα ζητήματα της ιδιωτικής ζωής, όπως είναι οι προγαμιαίες σχέσεις ή οι «σεξουαλικές ιδιαιτερότητες»;
ΑΠ: Πέφτετε έξω να τη θεωρήτε απλά συντηρητική. Αυτή είναι μεθόδευση, δεν είναι συντηρητικότητα. Πρέπει να γίνει ένας αποπροσανατολισμός για να μπορέσουμε να σώσουμε το τομάρι μας. Αλλιώς είμαστε φοβερά έκθετοι. Εμφανιζόμαστε αυστηροί και βράχοι ηθικής με το αζημίωτο, ενώ η ανηθικότητα κατά τον Ιησού Χριστό είναι η καλοπέραση, η πολυτέλεια και η χλιδή. Αυτό είναι το άκρον άωτον της ανηθικότητας. Επιπροσθέτως, κυριαρχώντας πάνω στον ερωτισμό –επειδή είναι ένα καίριο μέρος της υπάρξεώς μας– εξασφαλίζουμε πάνω στον άνθρωπο απόλυτη εξουσία. Αυτά λοιπόν είναι πολύ καλά σχεδιασμένα και μεθοδευμένα. Είναι πολύ αφελής ο χαρακτηρισμός αυτής της στάσης ως συντηρητικότητας. Είναι μία μεθόδευση αποπροσανατολισμού και στήριξης της εξουσίας. Ένας τρόπος να εξασφαλίσουμε για τον εαυτό μας ένα άλλοθι. Να φαινόμαστε ως βράχοι ηθικής καταργώντας καίρια την πρόταση του Χριστού.
Όσοι αναφέρονται στην ομοφυλοφιλία επικαλούνται τον λόγο του Αποστόλου Παύλου ότι «οι λοίδοροι, οι πλεονέκτες, οι ειδωλολάτρες, οι μοιχοί και οι αρσενοκοίτες δεν θα κληρονομήσουν την βασιλεία του Θεού» (1Κορ. 6,10). Οι Γραφές όμως έχουν ποιμαντική πρόθεση. Κατά συνέπεια δεν μπορεί να επικαλήται κανείς την αναφορά του Παύλου σαν να είναι ο απόλυτος νόμος. Επιπλέον, ο Απόστολος Παύλος τοποθετεί την ομοφυλοφιλία μαζί με την πορνεία, τη λοιδορία και με την πλεονεξία. Γιατί δεν άκουσα κανένα να βγη να καταδικάση τους πλεονέκτες; Ή μήπως ο χαρακτηρισμός «κουσούρι» δεν αποτελεί λοιδορία; Γιατί λοιπόν τόσο βολικά ξεχνάμε όλες τις άλλες αναφορές και περιοριζόμαστε στην ομοφυλοφιλία; Δεν είναι από ηλιθιότητα, δεν είναι από βλακεία. Όχι, δεν είμαστε τόσο βλάκες εμείς οι παπάδες, κάθε άλλο. Όπως σας είπα, έτσι γλυτώνουμε το τομάρι μας.
Είναι μία απάτη, μία κραυγαλέα απάτη, που ούτε οι άνθρωποι της μαφίας δεν θα έκαναν. Αυτή η απάτη στοιχίζει βάσανα και ταλαιπωρίες σε έναν τεράστιο αριθμό νέων κυρίως ανθρώπων, οι οποίοι καταλήγουν να ζουν με ψυχοφάρμακα. Επειδή ακριβώς αντιμετωπίζουν εσωτερικές συγκρούσεις σε σχέση με τον ερωτισμό τους, εξ αιτίας κάποιων τέτοιων αφορισμών, καταλήγουν στην ψυχική διαταραχή, στο τέλμα. Είναι παροπλισμένοι, αχρηστεμένοι και έχουν χάσει ανεπιστρεπτί το τρένο της ζωής. Και η κατάστασή τους αυτή οφείλεται κυρίως στη στάση των παπάδων που για να σώσουν το τομάρι τους εξαπολύουν όλες αυτές τις κατάρες και τους αφορισμούς, οι οποίοι σε έναν έφηβο λειτουργούν με τρόπο καταλυτικώτατο.
ΕΡ: Ορισμένοι έχουν πει ότι το έιτζ είναι η τιμωρία του Θεού στους ομοφυλόφιλους, οι οποίοι με τη σειρά τους απαντούν ότι για τις «αμαρτίες» ευθύνεται η χριστιανική ηθική.
ΑΠ: Εκείνος ο οποίος λέει ότι ο θεός τιμωρεί δεν είναι χριστιανός. Δεν έχει καμιά σχέση με τον Ιησού Χριστό. Ο Θεός ούτε οργίζεται ούτε εξευμενίζεται ούτε τιμωρεί ούτε εξαγοράζεται. Ο Θεός μόνον αγαπάει. Δεν υπάρχει λοιπόν τιμωρία από το Θεό. Όταν εγώ βιάζω την ίδια μου τη φύση αυτοτιμωρούμαι. Αυτό είναι και η αμαρτία: το να στρεφόμαστε ενάντια στη φύση μας, που είναι τελικά κάτι το αυτοκαταστροφικό και μας οδηγεί στο «θάνατο».
ΕΡ: Πάτερ Φιλόθεε, τελικά τι είναι ο Παράδεισος, τι η Κόλαση και ποιοι θα πάνε εκεί;
ΑΠ: Στο Ευαγγέλιο η πιο αυστηρή καταδίκη ανθρώπου που πηγαίνει στην Κόλαση βρίσκεται στην παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου. Ο Χριστός μας λέει για έναν πλούσιο που απολάμβανε τα πλούσια φαγητά του. Δίπλα του ήταν ένας φτωχός που μάζευε τα ψίχουλα. Όταν πέθαναν, ο φτωχός πήγε στον Παράδεισο και ο πλούσιος στην Κόλαση, που όμοιά της δεν περιγράφεται πουθενά αλλού στο Ευαγγέλιο. Τι κακό έκανε ο πλούσιος; Ούτε σκότωσε ούτε μοίχευσε ούτε ομοφυλόφιλος ήταν ούτε κλέφτης και ανέντιμος επιχειρηματίας ήταν. Γιατί αυτός ο άνθρωπος βασανίζεται τόσο πολύ; Απλούστατα γιατί δεν παρατήρησε τον Λάζαρο. Ήταν τόσο πολύ αυτό-απασχολημένος ώστε δεν παρατήρησε τον άλλον. Αυτό το αμάρτημα κι εγώ και ο αρχιεπίσκοπος κι εσείς το κάνουμε από το πρωί μέχρι το βράδυ. Γιατί δεν αναφερόμαστε σε αυτό; Την Κόλαση δεν μας την φτιάχνει ο Θεός. Την Κόλαση την φτιάχνουμε εμείς για τον εαυτό μας. Όταν εγώ στρέφωμαι προς τον εαυτούλη μου, νοιάζωμαι μόνο για την καλοπέρασή μου, να εξασφαλίσω ανέσεις, ακόμα και να σώσω την ψυχή μου, αδιαφορώντας για τον άλλον. Δηλαδή, να καίγεται ο κόσμος και να σκέπτωμαι μόνο πώς θα σωθώ εγώ. Όμως ο Χριστιανός πηγαίνει στον Παράδεισο θυσιάζοντας τον Παράδεισο για τον άλλον. Γιατί ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να είναι σε κοινωνία με τον άλλον. Ο Παύλος λέει ότι «ευχαρίστως πηγαίνω στην κόλαση για να σωθούν οι Εβραίοι αδελφοί μου». Η Κόλαση που κάνει λόγο ο Ιησούς Χριστός και που ο άνθρωπος δημιουργεί για τον εαυτό του είναι η αυτο-απασχόληση και ο εγωκεντρισμός.
Η ανθρώπινη αμαρτία στην οποία ο Χριστός δίνει την μεγαλύτερη έμφαση είναι αυτή της πλεονεξίας, του πλούτου, της υποδουλώσεως στα υλικά αγαθά. Δεν είναι δυνατόν κανείς να αγαπά Θεό και συνάνθρωπο όταν είναι υποδουλωμένος στα υλικά πράγματα, όταν βάζη πρώτες στην ιεράρχηση των αξιών του την καλοπέραση, την άνεση, τη χλιδή… Γιατί ειδωλοποιεί, θεοποιεί και λατρεύει τα πράγματα. Δεν μπορεί να αγαπήση τον συνάνθρωπο, διότι ο άλλος έχει κάτι που θέλει να του το πάρη ή μπορεί ο άλλος να του πάρη κάτι που έχει εκείνος. Οι κληρικοί, λοιπόν, που υποτίθεται ότι είναι μαθητές του Χριστού, θα πρέπη να εμφανίζωνται ότι ακολουθούν τις εντολές Του. Αλλά οι περισσότεροι από εμάς τους κληρικούς περνάμε πάρα πολύ καλά. Το βιοτικό μας επίπεδο είναι πολύ πάνω από το επίπεδο του μέσου ανθρώπου. Και όχι μόνο. Πολλοί ζούμε σε συνθήκες χλιδής. Έχουμε τις Chrysler, τις Mercedes, τα παλάτια μας και ντυνόμαστε σαν μεσαιωνικοί πρίγκιπες. Δηλαδή, όταν ο αρχιεπίσκοπος έκανε αυτή τη δήλωση για τους ομοφυλόφιλους αυτά που φορούσε μπορεί να στοίχιζαν είκοσι και τριάντα χιλιάδες ευρώ. Εάν θα έπρεπε ο αρχιεπίσκοπος να είναι το πρότυπο του καλού Χριστιανού, με βάση την εντολή του Χριστού που καταδικάζει την υποδούλωση στα υλικά πράγματα, δεν θα το κατάφερνε. Ενώ αν αναφέρεται σε μία πράξη που έχει σχέση με τον ερωτισμό είναι πολύ εύκολο να τα καταφέρη. Γιατί; Κατ’ αρχήν κανένας δεν μπορεί να ισχυρισθή ότι είναι ερωτικά ανέπαφος. Ο Μέγας Βασίλειος έλεγε ότι «αν και δεν παντρεύτηκα δεν είμαι παρθένος». Ο δε Συμεών ο Νέος Θεολόγος δεν διστάζει να ομολογήση ότι ήταν και σοδομίτης «γνώμη και προαιρέσει». Καθένας άνθρωπος δεν μπορεί να ισχυρισθή ότι δεν έχει ερωτικές ανησυχίες, λογισμούς ή εμπειρίες. Όμως οι ερωτικές παρεκτροπές, είτε της σκέψης είτε της πράξης, δεν φαίνονται. Αντιθέτως, το γεγονός ότι ζη κανείς σε συνθήκες χλιδής και πολυτέλειας, αυτό δεν μπορεί να το κρύψη. Κατά συνέπειαν ένας κληρικός που ζη σε τέτοιες συνθήκες δεν μπορεί να εμφανιστή σαν κάποιος που τηρεί τις εντολές του Χριστού. Γι’ αυτό είναι πολύ εύκολο να ανακαλύψη κάποια αμαρτία την οποία δεν φαίνεται ότι διαπράττει ο ίδιος.
ΑΠ: Στο Ευαγγέλιο η πιο αυστηρή καταδίκη ανθρώπου που πηγαίνει στην Κόλαση βρίσκεται στην παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου. Ο Χριστός μας λέει για έναν πλούσιο που απολάμβανε τα πλούσια φαγητά του. Δίπλα του ήταν ένας φτωχός που μάζευε τα ψίχουλα. Όταν πέθαναν, ο φτωχός πήγε στον Παράδεισο και ο πλούσιος στην Κόλαση, που όμοιά της δεν περιγράφεται πουθενά αλλού στο Ευαγγέλιο. Τι κακό έκανε ο πλούσιος; Ούτε σκότωσε ούτε μοίχευσε ούτε ομοφυλόφιλος ήταν ούτε κλέφτης και ανέντιμος επιχειρηματίας ήταν. Γιατί αυτός ο άνθρωπος βασανίζεται τόσο πολύ; Απλούστατα γιατί δεν παρατήρησε τον Λάζαρο. Ήταν τόσο πολύ αυτό-απασχολημένος ώστε δεν παρατήρησε τον άλλον. Αυτό το αμάρτημα κι εγώ και ο αρχιεπίσκοπος κι εσείς το κάνουμε από το πρωί μέχρι το βράδυ. Γιατί δεν αναφερόμαστε σε αυτό; Την Κόλαση δεν μας την φτιάχνει ο Θεός. Την Κόλαση την φτιάχνουμε εμείς για τον εαυτό μας. Όταν εγώ στρέφωμαι προς τον εαυτούλη μου, νοιάζωμαι μόνο για την καλοπέρασή μου, να εξασφαλίσω ανέσεις, ακόμα και να σώσω την ψυχή μου, αδιαφορώντας για τον άλλον. Δηλαδή, να καίγεται ο κόσμος και να σκέπτωμαι μόνο πώς θα σωθώ εγώ. Όμως ο Χριστιανός πηγαίνει στον Παράδεισο θυσιάζοντας τον Παράδεισο για τον άλλον. Γιατί ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να είναι σε κοινωνία με τον άλλον. Ο Παύλος λέει ότι «ευχαρίστως πηγαίνω στην κόλαση για να σωθούν οι Εβραίοι αδελφοί μου». Η Κόλαση που κάνει λόγο ο Ιησούς Χριστός και που ο άνθρωπος δημιουργεί για τον εαυτό του είναι η αυτο-απασχόληση και ο εγωκεντρισμός.
Η ανθρώπινη αμαρτία στην οποία ο Χριστός δίνει την μεγαλύτερη έμφαση είναι αυτή της πλεονεξίας, του πλούτου, της υποδουλώσεως στα υλικά αγαθά. Δεν είναι δυνατόν κανείς να αγαπά Θεό και συνάνθρωπο όταν είναι υποδουλωμένος στα υλικά πράγματα, όταν βάζη πρώτες στην ιεράρχηση των αξιών του την καλοπέραση, την άνεση, τη χλιδή… Γιατί ειδωλοποιεί, θεοποιεί και λατρεύει τα πράγματα. Δεν μπορεί να αγαπήση τον συνάνθρωπο, διότι ο άλλος έχει κάτι που θέλει να του το πάρη ή μπορεί ο άλλος να του πάρη κάτι που έχει εκείνος. Οι κληρικοί, λοιπόν, που υποτίθεται ότι είναι μαθητές του Χριστού, θα πρέπη να εμφανίζωνται ότι ακολουθούν τις εντολές Του. Αλλά οι περισσότεροι από εμάς τους κληρικούς περνάμε πάρα πολύ καλά. Το βιοτικό μας επίπεδο είναι πολύ πάνω από το επίπεδο του μέσου ανθρώπου. Και όχι μόνο. Πολλοί ζούμε σε συνθήκες χλιδής. Έχουμε τις Chrysler, τις Mercedes, τα παλάτια μας και ντυνόμαστε σαν μεσαιωνικοί πρίγκιπες. Δηλαδή, όταν ο αρχιεπίσκοπος έκανε αυτή τη δήλωση για τους ομοφυλόφιλους αυτά που φορούσε μπορεί να στοίχιζαν είκοσι και τριάντα χιλιάδες ευρώ. Εάν θα έπρεπε ο αρχιεπίσκοπος να είναι το πρότυπο του καλού Χριστιανού, με βάση την εντολή του Χριστού που καταδικάζει την υποδούλωση στα υλικά πράγματα, δεν θα το κατάφερνε. Ενώ αν αναφέρεται σε μία πράξη που έχει σχέση με τον ερωτισμό είναι πολύ εύκολο να τα καταφέρη. Γιατί; Κατ’ αρχήν κανένας δεν μπορεί να ισχυρισθή ότι είναι ερωτικά ανέπαφος. Ο Μέγας Βασίλειος έλεγε ότι «αν και δεν παντρεύτηκα δεν είμαι παρθένος». Ο δε Συμεών ο Νέος Θεολόγος δεν διστάζει να ομολογήση ότι ήταν και σοδομίτης «γνώμη και προαιρέσει». Καθένας άνθρωπος δεν μπορεί να ισχυρισθή ότι δεν έχει ερωτικές ανησυχίες, λογισμούς ή εμπειρίες. Όμως οι ερωτικές παρεκτροπές, είτε της σκέψης είτε της πράξης, δεν φαίνονται. Αντιθέτως, το γεγονός ότι ζη κανείς σε συνθήκες χλιδής και πολυτέλειας, αυτό δεν μπορεί να το κρύψη. Κατά συνέπειαν ένας κληρικός που ζη σε τέτοιες συνθήκες δεν μπορεί να εμφανιστή σαν κάποιος που τηρεί τις εντολές του Χριστού. Γι’ αυτό είναι πολύ εύκολο να ανακαλύψη κάποια αμαρτία την οποία δεν φαίνεται ότι διαπράττει ο ίδιος.
25 σχόλια:
Πολύ συγκινούμαι. τον έχω επισημάνει και εγώ αυτόν τον άνθρωπο. έχω διαβάσει ένα βιβλίο του και εχώ αγορασμένα ένα δύο ακόμα που πρόκειται να διαβάσω σύντομα.
το ένστικτό μου μου λέει ότι κάτι σημαντικό υπάρχει σε αυτόν.
μπράβο που του αφιέρωσες ποστ.
:-)
Πάντως θέλει πολύ θάρρος για να δίνεις τέτοια συνέντευξη στην εποχή του Χρηστόδουλου.
Εγώ δεν τον είχα υπόψην μου αλλά αυτά που λέει είναι φοβερά.. Πραγματικά πολύ σωστά και δίκαια.
Αλλά να πω κάτι; Είναι και λίγο αυτονόητα. Διόρθωση: ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ να είναι αυτονόητα.
Ειδικά όταν μίλαγε με τόση χαιρεκακία ο Παρασκευαίδης για το κουσούρι, θα έπρεπε να έχει υπόψην του ότι αυτή του η δήλωση επηρέαζε πολύ μεγάλο αριθμό ατόμων και κάποιους απ' αυτούς τους οδηγούσε στο μίσος, καθώς και στη λεκτική ή σωματική βία απέναντι σε κάποιους συνανθρώπους τους.
@ Κώστας
Τι λες καλό μου παλικάρι, σύνελθε. Να έχει υπόψη του τι; Και συγνώμη για το ύφος και το θάρρος που παίρνω. Και εγώ και ο Χριστόδουλος το τομάρι μας κοιτάμε. Δεν έχω την διάθεση να το παίξω υπέρ άνω και καλύτερος από τον Χριστόδουλο. Θέλω μόνο να σου θυμίσω κάτι που αποκαλύπτει την θλιβερή και νοσηρή πραγματικότητα. Σε απάντηση του –στο ερώτημα για το αν είχε ποτέ του ερωτευτεί– ανέφερε πως ο Θεός τον φύλαξε (από τον έρωτα)!!!!!!!!!! For heaven shake!!!!!!!!!! Και αυτή η άποψη (περί του έρωτα) δεν ήταν μόνο δικιά του, αλλά είναι και ενός μεγάλου μέρους της «εκκλησίας». Και αυτή η άποψη δεν γεμίζει με ενοχές και κόμπλεξ μόνο τους γκέι που τολμούν να ερωτεύονται αλλά και τους μη γκέι. Αυτή είναι η πραγματική ανωμαλία, το να θεωρούμε τον έρωτα αμαρτία. Αυτή είναι η πλάνη του Αντίχριστου.
Και να κλείσω επισημαίνοντάς σου κάτι ευχάριστο. Ένα σχόλιο του κ. Ιερωνύμου για το σύμφωνο συμβίωσης «Η ζωή προχωράει και εμείς πρέπει να μαθαίνουμε να ξεπερνάμε τις δυσκολίες της».
Σου στέλνω τα θερμότερα διαδικτυακά φιλιά μου!
Well said Σμέμνιε!
Δεν είπε μόνο αυτό ο Ιερώνυμος. Είπε επίσης ότι εφόσον κάτι γίνεται έξω απο την εκκλησία, δεν της πέφτει λόγος! Και επίσης είπε ότι δεν μπορεί ούτε να το ευλογήσει, ούτε να το καταδικάσει.
Είναι εκπληκτικός ο Ιερώνυμος!
Πίστεψέ με. Και αυτά που είπε είναι πολύ ανατρεπτικά για το νοσηρό κλήμα που κυριαρχεί στην εκκλησία. Για τούς αμαρτωλόπληκτους και ευσεβείς χριστιανούς που καταλαβαίνουνε την διπλωματική στάση του, έχει γίνει ο χειρότερος εχθρός τους. Και περιμένουν πώς και τι, να βρουν το αδύνατο σημείο του. Έχω την αίσθηση πως έχει πολύ πιο ανοιχτές ιδέες αλλά είναι ωφέλιμο σε αυτήν την περίοδο να μην τοις εκφράσει διότι ούτε η κοινωνία ούτε η εκκλησία –που είναι εκ των πραγμάτων συντηρητικότερο τμήμα της κοινωνίας– είναι έτοιμες να τοις δεχθούνε. Πρέπει να έχει την υποστήριξή μας. Αυτό νομίζω ήθελε να πει στον ενθρονιστήριο λόγο του στο κομμάτι που έχω στην ανάρτηση «Η Εκκλησία είναι το σπίτι σας». Τέλος από την εποχή που μιλούσαμε για κουσούρια περάσαμε στην εποχή που μιλάμε για σεβασμό της διαφορετικότητας. Η διαφορά είναι τεράστια. Αλλά ακόμη θέλουμε δουλεία.
Υπάρχει μια ανέμελη κι ανανεωτική διάθεση τόσο στους κόλπους της Εκκλησίας όσο και στο ΚΚΕ αυτη την περίοδο.
Τωρα εγω που σκέφτομαι οτι όλα γινονται για την διατήρηση στην επικαιρότητα, μαλλον ειμαι πολυ πονηρος ε?
Εννοείς μάλλον πως οι κινήσεις από εκκλησία και Κ.Κ.Ε. γίνονται για να είναι στην επικαιρότητα αμφότερα. Για το Κ.Κ.Ε. δεν γνωρίζω. Αναφορικά με την εκκλησία και με βάση τα όσα γνωρίζω, την εκκλησία δεν την συμφέρει να είναι στην επικαιρότητα, διότι είναι ένας οργανισμός τόσο διεφθαρμένος όσο και η κοινωνία, δηλαδή αρκετά. Την συμφέρει να μην ασχολούνται μαζί της ούτε και αυτή να ασχολείται με τα Μ.Μ.Ε.. Το θέμα είναι πόσο η διοίκηση της εκκλησίας το καταλαβαίνει αυτό. Και πόσο το πάθος της για την δόξα και την εξουσίας την αφήνουν να καταλάβει το συμφέρον της. Έχω την αίσθηση πως ενώ ο προηγούμενος αρχιεπίσκοπος δεν το καταλάβαινε αυτό διότι πίστευε πως τα Μ.Μ.Ε. είναι ένα μέσο για να φτάσει ο λόγος της εκκλησίας σε κάθε σπίτι, ο νέος ακολουθεί αυτήν την τακτική. Μην ξεχνάμε πως η όλη στάση του προηγουμένου ανέπτυξε και ανέδειξε το λεγόμενο εκκλησιαστικό ρεπορτάζ. Με την νέα κατάσταση όλοι αυτοί οι δημοσιογράφοι κινδυνεύουν να χάσουν την δουλειά τους.
Δεν νομίζω πως η εκκλησία (ως σύνολο των πιστών) θέλει την ανανέωση. Ίσος ο τωρινός αρχιεπίσκοπος την επιθυμεί μα γνωρίζει καλά πως την μερίδα του λέοντος την κατέχουν συντηρητικές και σκοτεινές δυνάμεις, παραεκκλησιαστικές οργανώσεις (Ζωή Σωτήρας Απολύτρωση) και φασιστοειδή εθνικιστικά μυαλά που παρασιτούν στο σώμα της εκκλησίας εδώ και αιώνες με εξαίρεση τις παραεκκλησιαστικές που παρασιτούν από τον προηγούμενο αιώνα. Και δεν συμφέρει στον αρχιεπίσκοπο να κάνει ανανεωτικές κινήσεις διότι υπάρχει και ο φόβος των Γ.Ο.Χ.. Πολλοί αν αντιληφθούν τα ανανεωτικά μυαλά του θα αποσπαστούν από την εκκλησία της Ελλάδος και θα πάνε στους Γνήσιους Ορθόδοξους Χριστιανούς, με άλλα λόγια στους παλιοημερολογήτες.
:)
Εγω επιτρεπεται να διαφωνησω με την τακτικη και του π. Φιλοθεου του: κρινουμε και απορρίπτουμε τον αλλο συνολικα, "περναμε στην αντεπιθεση" και τον κτυπαμε στο αδυνατο του σημειο για να τον ακυρωσουμε;
'Η να ρωτησω εαν ο Χριστοδουλος ή η Συνοδος μπορουν να εχουν και καποτε δικιο σε καποιο θεμα ή το αποκλειουμε εκ των προτέρων;
Εμεις επιτρεπεται να λοιδωρουμε το Χριστοδουλο ως λοιδωρό;
Και τελος που την ειδες την χαιρεκακια; Μια λεξη ειναι, ισως βαρια, αλλα δεν το εχεις παρει ακομα χαμπαρι οτι η τεχνη, η showbiz, η πολιτικη, η τηλεοραση, ο τυπος, η μοδα, η πανεπιστημιακη κοινοτητα εχει περασει σε μια ομαδα ανθρωπων που αυτο που τους συνδεει ειναι το... κουσουρι;
Ακομα και μεσα στην Συνοδο της Εκκλησιας εχει ισχυρο λομπυ η gay μαφια (οπως και παντου). Η διαφορα ειναι οτι οι μεν ειναι ακολαστοι ρατσιστες (εναντιον των μη gay) οι δε ΚΑΙ ακολαστοι ΚΑΙ υποκριτες. Ανεραστοι παντως ΔΕΝ ειναι. (Με πγιανετε;)
Τωρα που την ειδες την λεκτικη και σωματικη βια απορω; Στον υποκοσμο;
Και ακομα, την διαφορα μεταξυ, ερωτα, αγαπης, σεξ, λαγνειας, ηδονης και ακολασιας φανταζομαι να την καταλαβαινετε. Δοξα το Θεω η Ελληνικη γλωσσα ειναι πλουσιωτερη από την Αγγλικη ωστε να τα λεμε ολα LOVE.
Μηπως φτασαμε στην εποχη οπου στο σεξ ΤΑ ΠΑΝΤΑ επιτρεπονται και ΤΙΠΟΤΑ δεν θεωρειται αμαρτια; Τα ονομαζουμε δε και ΑΓΑΠΗ για να τα καθαγιασουμε;
Ε οχι και ο Χριστος ισα και ομοια με τον κωλο της καθε αδελφης.
Ο κώλος της κάθε αδελφής είναι πιο κοντά στο Χριστό απ' ότι άτομα σαν εσένα!
@ Theoprovlitos
Φυσικά και επιτρέπετε να διαφωνείς δεν πιστεύω ούτε εγώ και νομίζω ούτε ο π. Φιλόθεος ότι κατέχουμε ούτε το πλήρωμα της αλήθειας, ούτε το αλάθητο.
Η απάντησή μου βρίσκεται στο σχόλιο της ανάρτησης ("Διαδρομικές ιστορίες στην Θεσσαλονίκη").Ευχαριστώ πολύ τον αγαπητό Κωνσταντίνο για την απάντηση που σου έδωσε αν και εγώ δεν θα επέλεγα έναν τρόπο απότομο να το πω, ακραίο να το πω, επιεική να το πω, δίκαιο να το πω, άδικο να το πω, ωμό να το πω, δεν ξέρω πώς να το χαρακτηρίσω. Αν και με τέτοιο κλείσιμο τα 'θελε και σένα ο κώλος σου μια και για τα οπίσθια ο λόγος. Τι να κάνουμε βλέπεις το ότι είμαστε άντρες, δεν μας κάνει να αντιδρούμε και με τον ίδιο τρόπο! Διότι είμαστε διαφορετικοί σαν χαρακτήρες αν και έχουμε ίδιο φύλο. Άλως αντιδρά ήπια, άλως απότομα, άλως δεν αντιδρά, υπάρχει μεγάλη ποικιλία και στα άτομα του ιδίου φύλου αν το έχεις καταλάβει.
@ Κώστας
Να αγιάσει το στόμα σου, μάλλον το πληκτρολόγιό σου αγαπητέ μου. Τα 'θελε ο κώλος του, καλά του τα έχωσες. Με το που είδα την ανάρτησή σου πείρα δύναμη καλό μου, και πάλι σε ευχαριστώ! Φιλιά.
Κωστα,
Ως γνωστον ο Χριστος ειναι αγαπη. Αγαπη ονοματιζουν μερικοι την επιθυμια τους να συνευρισκονται εκ του κωλου (ουδετερο το κωλον) για να την εξωραϊσουν.
Συμπερασμα: συνευρεση εκ των οπισθεν = Χριστος.
Σκληρο σαν εκφραση; Απαραδεκτο; Χυδαιο; NAI
Αλλα σκοπος ο μου ηταν να σοκαρω προκειμενου δια της εις ατοπον επαγωγης να ξαναβρουν οι λεξεις το νοημα τους.
Δεν φανταστηκα οτι είχατε ηθικες αναστολες και πουριτανισμους. Φανταστικα οτι στο συγκεκριμενο blog και διαβαζοντας τα αναγραφομενα περιστατικα για επικροτουμενα τριψιματα σε λεωφορεια το σχολιο μου δεν θα σας σοκαρε.
Εξ αλλου ζουμε και στην εποχη του Ψινακη, του Αλεξανρου Ρηγα, των Ρεππα-Παπαθανασιου, του Χαρη Ρωμα και αλλων που προφανως διωκομενοι απο τον ρατσισμο των υπολοιπων βρηκαν καταφυγιο στα καναλια και τα Ελληνικα σηριαλ. Εκτος αν δε βλεπετε Ελληνικα σηριαλ και δεν εχετε παρει ακομα χαμπαρι οτι καθε υποθεση ειναι γυρω από κερατωματα και πηδηματα και καθε δευτερη λεξη μπινελικι (εκ του μπινες: εκ του τουρκικου binmek = πουστης συμφωνα με ετυμολογικο λεξικο).
Αν παντως θελετε να ερθετε στην εκκλησια για να παρεμεινετε ως εχετε τότε καλα κανετε και δεν ερχεσθε.
Αν ποτε θελησετε να ερθετε για να μεταμορφωθειτε συμφωνα με το αρχαιον καλος της εικονας του Ανθρωπου, θα σας περιμενω με χαρα.
Εγω παντως δεν καταφερα να μεταμορφωθω ακομα. Εχω πολυ δρομο μπροστα μου. Για αυτο και περιφερομαι ακομα απο blog σε blog. Μηπως και καποιοι αλλοι εχουν καλυτερη τυχη από μενα.
@Σμέμνιε, έχει τρελό γέλιο πάντως. Θέλει τέχνη να παίρνεις και να ανακατεύεις ένα σωρό άσχετα μεταξύ τους πράγματα και τελικά να μη βγαίνει κανένα απολύτως νόημα.
Επίσης θέλει τέχνη να προσπαθείς να πεις τα αντίθετα απ' αυτά που έλεγες στο προηγούμενο σχόλιο.
@Theoprovlitos, δε μας σοκάρεις, κάθε άλλο, μας διασκεδάζεις. Σου εύχομαι καλή τύχη με τη μεταμόρφωση, να γίνεις μέχρι και πεταλούδα, μια Θεά θα είσαι!
@Κωστα
Κατ αρχην προσπαθω να βρω το ανακατεμα των ασχετων πργματων που λές.
Νομιζω οτι η απαντηση μου αναφεροταν σαφεστατα στα καλιαρντα τα οποια ενω φαίνεται να μιλας με καταπληκτικη ευχέρεια, φαινεται να σε σοκαρει η λεξη κωλος.
Επισης προσπαθω να βρω την αντιφαση μεταξυ των δυο σχολιων μου.
Φοβερή συνέντευξη, πραγματικά με εξέπληξε. Αλλά δυστυχώς, ένα χελιδόνι δεν φέρνει την άνοξη...
Αργησα παρα πολυ να ανακαλυψω τη συνεντευξη αυτη...αλλα ποτε δεν ειναι αργα. Πραγματικα με συγκινησε γιατι ειχα αρχισει να ανησυχω για τον τροπο με τον οποιο εχω τον Χριστιανισμο στο μυαλο μου οταν ακουγα καποιους ιερεις και τηλεπαπαδες να μιλανε...Το οτι ειναι απο τους ελαχιστους ομως δινει τη δυνατοτητα δυστυχως στους υπολοιπους να αμφισβητουνε τον λογο του...Παντως εγω μολις ειδα ενα φως εδω...
Μήπως γνωρίζετε γιατί ο Θεός έρριξε φωτιά και θειάφι στα Σόδομα και τα Γόμορα; Διαβάστε τη Βίβλο παρακαλώ.
Κυρίως για αμαρτήματα σεξουαλικής διαστροφής.
Η μήπως άλλος ήταν εκείνος ο Θεός
του Αβραάμ και του Ισαάκ...
Ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα με ένα λαικισμό που χαιδεύει τα αυτιά των νέων. ΆΛλο πράγμα τώρα ότι δεν πρέπει να κατακρίνουμε αλλά να πιστευουμε στη μετάνοια, στο έλεος και την άπειρη αγάπη του Θεού.
Α.Πνευματικός
Αγαπητοι φιλοι, επιτρεψτε μου να σας τονισω κατι πολυ σοβαρο. Ο Πατερ Φιλοθεος επελεξε μια πολυ χαλαρη σταση, σχετικα με την ομοφυλλοφυλια. Επελεξε να σχολιασει το θεμα αυτο, συνδεωντας το με την σημερινη κατασταση της εκκλησιας , δλδ θεωρεια, και δεν επελεξε να κανει κατι πολυ πιο δημιουργηκο και πρακτικο, να μας πει ξεκαθαρα εαν η ομοφυλλοφυλια μας οδηγει στην κολαση η στον παραδεισο, ωστε να βοηθησει κοσμο να σωσει την ψυχη του.!...Διοτι ο κοσμος δεν ξερει και αν εχει μεσα του πνευματικες ανησιχιες προσπαθει να ''γαντζωθει'' απο τα λογια καποιον σοβαρων η σοβαροφανων κληρικων που μιλανε την γλωσσα της αληθειας η της αληθοφανειας και εκει αγαπητοι μου κρυφετε καλα, κρυβετε τελεια η πλανη του σατανα. Ουδης ΜΗ ΜΕΤΑΝΟΗΜΕΝΟΣ πλεονεκτης, κλεφτης, δολοφονος, βιαστης, πορνος, μοιχος, ομοφυλλοφυλος...δεν θα παει ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ γιατι μονος του ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ που μοιαζει με βελονοτρυπα!. ΑΝ ΜΕΤΑΝΩΗΣΕΙ ΘΑ ΠΑΕΙ..ΑΝ ΔΕΝ ΜΕΤΑΝΟΗΣΕΙ ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΕΙ.,θα μου πειτε τωρα, ας κανουμε οτι κανουμε να το απολαυσουμε και αργοτερα μετανοουμε..ουδης εχει συμβολαιο ωρας θανατου !!!!...και αν ΤΩΡΑ καποιος δεν εχει διαθεση για ΜΕΤΑΝΟΙΑ ουτε αυριο η μεθαυριο θα ΑΠΟΚΤΙΣΕΙ...γι αυτο Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΑΠΑΙΤΙ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΑΜΜΕΣΗ και πλεον ολικη αποχη απο καλοπαερασεις και υδονες...διοτι στενευουν την εισοδο..τα ΠΑΘΗ χοντραινουν το πνευμα του ανθρωπου και δεν χωραει στην εισοδο του παραδεισου που ειναι σαν βελονοτρυπα αγαπητοι μου. Και οπως πολλα ετσι και η ομοφυλλοφυλια ειναι παθος...δεν ειναι ΑΓΑΠΗ ..ειναι παθος...ΕΧΩ ΙΔΊΑΝ τεραστια πειρα και εχω απολυτη επιγνωση των οσων γραφω. Με ταπεινοτητα και αγαπη.
Θες να μας πεις δηλαδή ότι οι γκέυ το μόνο που θέλουν από το ζευγάρι τους είναι το σεξ και ότι δεν αγαπάνε ποτέ..! Ετεροφυλόφιλοι και ομοφυλόφιλοι κάνουν καί άσκοπες σχέσεις χωρίς συναισθήματα μόνο για το σεξουαλικό κομμάτι αλλά και σχέσεις με αληθινή αγάπη. Δεν μπορούμε να τα βάλουμε όλα σε ένα σακί! Πιο ανώμαλες βρίσκω τις σχέσεις των συνομηλικών μου που δεν αγαπάνε και το μόνο που τους νοιάζει είναι το σεξ, και προδίδουν και κάνουν κακό ψυχολογικά ο ένας στον άλλον, παρά ένα γκεύ ζευγάρι που όντως αγαπιέται.
Nomizw pos EPITELOUS brika thn akatalili apantisi pou epsaxna tosa xronia...eimai 26 xronon - den ekana pote sxesi sth zwi mou, oute exw sexualiki ambiria (auto to lew, gia na katalavete ti ennow) - ki`omos eixa erotefti kai antra, alla kai gunaika!Ateliotes nuxtes eklega kai parakalousa ton theo kai ton xristo na mou dosei mia apantisi, ena sima se ena mono erotima: "pos mborei h agaph na eine amartia afou ta sinesthimata den elexonte?"
doksa ton theo, apokalipsa afthn th selida.....
@Ανώνυμος:
Καλέ μου ανώνυμε, μακάρι να βρεις, μακάρι να έχεις ήδη βρει, αυτό που ζητά η ψυχή, η καρδιά και το κορμί σου! Ναι, είναι πολύτιμες τέτοιες φωτεινές γωνιές μέσα στην απεραντοσύνη του Ίντερνετ και του κόσμου, να ζεσταίνεται και να επαναπροσδιορίζεται η ύπαρξή μας.
Με την αγάπη μου,
Στρατής
ναι οκ να συμφωνησουμε με τον πατερα αλλα η αναφορα σε πρωτο προσωπο εναντιων του μακαριστου δεν ειναι κατακριση? αυτο δεν ειναι αμαρτια?
Ωραια ολα αυτα! Ομως η ερωτηση σαφης, και απαντηση δεν δοθηκε απο τον συμπαθεστατο πατερα. Τι πιστευει αυτος? Ειναι αμαρτημα?
Η ομοφυλοφιλια ειναι παθος ειναι αμαρτια μετανια αδελφια μου.αμην
Δημοσίευση σχολίου